„A gonosz diadalához csak annyi kell, hogy a jók tétlenek maradjanak.” - Edmund Burke
(A Békés Iskolák mottója)


Mindennapos problémákkal küzdenek az iskolák, bántalmazás: fizikai-, verbális- és kapcsolati szinten is. A bántalmazott, a megvert, a kirekesztett, a megfenyegetett, a kigúnyolt gyermek lelkében ez mély, örök nyomokat hagyhat.

„A Békés Iskolák szemlélet és módszer a békés iskolai környezet kialakításához.” - olvasható a Békés Iskolák honlapján. Ezt kerestük! Mi, a Győri Váci Mihály Általános Iskola közössége, egy éve döntöttünk, csatlakozunk a Békés Iskolákhoz.

Adler Katalinnak, a Békés Iskolák program szakmai csapatának tagja bevezető előadása után célunk lett, hogy az egész iskolánk szemléletén változtassunk, hogy megismertessük az általa bemutatott Békés Iskolák bántalmazás-ellenes program üzenetével.

Miért csatlakoztunk?
Azért, mert hiányként éltük meg, hogy mi magyar pedagógusok igen kis arányban találkozhatunk az oktatásban az iskolai bántalmazás, az ott tapasztalt erőszak-jelenség megelőzésével foglalkozó témákkal. Az intézményeket nem kötelezi semmi a bántalmazás elleni tudatos fellépésre, pedig a külföldi tapasztalatok szerint egy jól alkalmazott bántalmazásellenes program 20-30 százalékkal csökkenti annak előfordulását.
Mert hisszük, hogy a békés szemlélet megtanítható és képes legyőzni az iskolai erőszakot!
Azért, mert Békés Iskolák program mindenki számára elérhető és kitartással, szakmai elkötelezettséggel megvalósítható.
Azért, mert jobbá akarunk válni és a környezetünket is jobbá akarjuk tenni!


Mi jellemzi a Békés Iskolákat?

Nagyon leegyszerűsítve: az iskolai bántalmazás kialakulásának és fennmaradásának okát a szemlélők a szemlélők hozzáállásában látja. Ha a bántalmazást szemlélő diákok és pedagógusok egységesen elutasítják a bántalmazást, akkor a bántalmazó kerül szembe a csoporttal. A megelőzés kulcsa tehát a szemlélők mozgósítása, empátiájuk fejlesztésével a viselkedésük megváltoztatása.

A Békés Iskolák programban a vezetőség és a tanári kar nagy része elköteleződött.
A program melletti elköteleződés és az abban való hit nélkül, semmilyen változás nem lehet sikeres.
A tantestület többségének idővel kedvező attitűddel, motiváltsággal kell rendelkeznie a programmal kapcsolatban, hogy az valóban működni tudjon, sikeres legyen.

A Békés Iskolák program az iskola minden tanulóját bevezeti a békítő szemléletbe.
Az iskolai konfliktuskezeléssel foglalkozó programok általában néhány osztályra korlátozódnak. Ilyen esetekben a diákoknak csak egy része vonódik be a folyamatba, mely nem képes az egész iskolai klímát megváltoztatni. A Békés iskolák program keretében idővel az egész tantestület felkészül és a megszerzett tudással képes átadni tanítványai számára a „békés szemléletet”.
Rendszeres „Békés-foglalkozásokat” tartanak, amelyek a tanrendbe illeszthetőek.

A Békés Iskolák program nem rövid, projektszerű kezdeményezés.
Képes hosszú távon alakítani az iskolai klímát, javítani a diákok és általában az iskolában együttműködő szereplők konfliktuskezelési gyakorlatát. Az eddigi tapasztalatok szerint, a hatékony iskolai preventív programok minden esetben az egész évre és fokozatosan az egész iskolára kiterjedő átfogó, komplex foglalkozások. Ezek a foglalkozások adják a Békés Iskolák program gerincét.

Önkéntes és alulról szerveződő. A Békés Iskolák minden iskolája a saját optimális működéséhez igazíthatja a programot. Kampányait, programjait saját maga választja, alakítja és igazítja céljához.

A Békés Iskolák program az iskolaközösség minden szereplőjét bevonja.
Az iskola teljes egésze (tanárok, szülők, de akár a portai személyzet is) számára olyan képzést (tájékoztatót) szervez, amelyben felismerteti a bántalmazás jelenségét, annak résztvevőit. Megismerteti a mentalizálás jelentőségét az iskolai bántalmazással kapcsolatos elutasító attitűd kialakításában és megtanít a bántalmazás észlelése esetén a hatékony beavatkozás módjaira.
Hiszen az intézményen belüli egységes gondolkodás és viselkedésmód kialakítása a cél.

Egy aktív csoportnak, a Békítő-teamnek - kiemelt szerepe!
Ők az iskolai elköteleződött pedagógusai, illetve segítő szakemberei. Biztosítják a program fennmaradását, működését: felmérik és elkészítetik az iskola diagnózisát, emlékeztetik az osztályfőnököket a különböző kampányokra, tervezik a programot népszerűsítő kampányokat.
A team tagjai önként vállalkozók, akik ezért a feladatvégzésért órakedvezményben részesülhetnek.

A Békés Iskolák tudományosan megalapozott program, Stuart W. Twemlow (pszichiáter) és Frank C. Sacco (pszichológus) szerzőpáros negyven éves kutató- és terepmunkáján alapuló módszer, az iskolai erőszak kezelésére és megelőzésére, amelyet ma már a világ számos iskolájában sikerrel alkalmaznak. A program bevezetésével jelentősen javultak az iskolai beilleszkedés, a tanuláshoz való viszony, így például a tanulási motiváció is. A Békés Iskolai foglalkozások jobb iskolai klímát eredményeznek – bántalmazástól függetlenül is.

Békés Iskolai célunkat a Pedagógiai programunkban így fogalmaztuk meg:

Célunk, hogy megfékezzük a bántalmazókat és kiálljunk az áldozatok védelme mellett. Elítéljük a bántalmazás minden formáját és a bántalmazó magatartás tapasztalása során a passzív, nemtörődöm hozzáállást. Értékelni a közösség tagjainak összefogását, a megértő és egymást segítő csapattá szerveződését az agresszió, a békétlenség, a romboló légkör, a bántalmazás felszámolása érdekében.

Célunk, hogy iskolánkban olyan közösségi szemléletet sajátítassunk el, melynek következtében az intézményünk klímája biztonságot és elfogadást sugároz minden tagja számára.

Célunk, hogy Békés Iskolaként - hagyományainkra, erősségeinkre és a Békés Iskolák programjára építve - kialakítsuk és fejlesszük tanulóinkban az örök emberi erkölcsi értékeket: az egyén tiszteletét, a humánus gondolkodást, a közösség iránti felelősségvállalást, az empátiát, a toleranciát és mindazokat az alapvető képességeket, melyek a békés úton való konfliktusrendezést, a békés egymás mellett élést segítik.

Célunk kell, hogy legyen még, hogy bázis intézményként és regionális központként, térségünk minél több iskolájába – ahol igény van rá - eljuttassuk azt az egymás tiszteletén alapuló szemléletet, amelyben a tétlen szemlélők a passzív közösség attitűdjének megváltoztatásával, képessé válhatnak a konfliktusok, az agresszív indulatok megfelelő kezelésére. Amely intézményi klímába nem fér bele a bántalmazás és agresszivitás, mert elutasítják azt. Amely kapcsolatban tanulók, tanárok és szülők odafigyelnek egymásra, gyermek és szülő együttműködő partnerré válik.

 

Várjuk minden érdeklődőt, csatlakozni vágyó iskola jelentkezését!

 

Répásiné Hajnal Csilla
intézményvezető,
a regionális békítő team vezetője

                                                                                           

 

      dig temahet  tehetseg  hatartalanul logo