Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság éjjel-nappal hívható gyermekvédő hívószáma: 06-80/630-155

Elsős tanítók - 2018/2019

 

„A gonosz diadalához csak annyi kell, hogy a jók tétlenek maradjanak.” Edmund Burke

(A Békés Iskolák mottója)

 

A Békés Iskolák – szemlélet és módszer a békés iskolai környezet kialakításához

Mindennapos problémákkal küzdenek az iskolák, bántalmazás: fizikai-, verbális- és kapcsolati szinten is. A bántalmazott, a megvert, a kirekesztett, a megfenyegetett, a kigúnyolt gyermek lelkében ez mély, örök nyomokat hagyhat.

A magyar diákok, pedagógusok igen kis arányban találkozhatnak az oktatásban az iskolai bántalmazás, az ott tapasztalt erőszak-jelenség megelőzésével foglalkozó témával. Az intézményeket nem kötelezi semmi a bántalmazás elleni tudatos fellépésre, pedig a külföldi tapasztalatok szerint egy jól alkalmazott program 20-30 százalékkal csökkenti a bántalmazás előfordulását.

Adler Katalinnak, a Békés Iskolák program szakmai csapatának tagja bevezető előadása után célunk lett, hogy az egész iskolánk szemléletén változtassunk, hogy megismertessük az általa bemutatott Békés Iskolák bántalmazás-ellenes program üzenetével.

Miért csatlakoztunk?


Mert hisszük, hogy a békés szemlélet megtanítható és képes legyőzni az iskolai erőszakot!
Azért, mert Békés Iskolák program mindenki számára elérhető és kitartással, szakmai elkötelezettséggel megvalósítható.
Azért, mert jobbá akarunk válni és a környezetünket is jobbá akarjuk tenni!

Mi jellemzi a Békés Iskolákat?

Nagyon leegyszerűsítve: az iskolai bántalmazás kialakulásának és fennmaradásának okát a szemlélők a szemlélők hozzáállásában látja. Ha a bántalmazást szemlélő diákok és pedagógusok egységesen elutasítják a bántalmazást, akkor a bántalmazó kerül szembe a csoporttal. A megelőzés kulcsa tehát a szemlélők mozgósítása, empátiájuk fejlesztésével a viselkedésük megváltoztatása.

A Békés Iskolák programban a vezetőség és a tanári kar nagy része elköteleződött.
A program melletti elköteleződés és az abban való hit nélkül, semmilyen változás nem lehet sikeres.
A tantestület többségének idővel kedvező attitűddel, motiváltsággal kell rendelkeznie a programmal kapcsolatban, hogy az valóban működni tudjon, sikeres legyen.

A Békés Iskolák program az iskola minden tanulóját bevezeti a békítő szemléletbe.
Az iskolai konfliktuskezeléssel foglalkozó programok általában néhány osztályra korlátozódnak. Ilyen esetekben a diákoknak csak egy része vonódik be a folyamatba, mely nem képes az egész iskolai klímát megváltoztatni. A Békés iskolák program keretében idővel az egész tantestület felkészül és a megszerzett tudással képes átadni tanítványai számára a „békés szemléletet”.
Rendszeres „Békés-foglalkozásokat” tartanak, amelyek a tanrendbe illeszthetőek.

A Békés Iskolák program nem rövid, projektszerű kezdeményezés.
Képes hosszú távon alakítani az iskolai klímát, javítani a diákok és általában az iskolában együttműködő szereplők konfliktuskezelési gyakorlatát. Az eddigi tapasztalatok szerint, a hatékony iskolai preventív programok minden esetben az egész évre és fokozatosan az egész iskolára kiterjedő átfogó, komplex foglalkozások. Ezek a foglalkozások adják a Békés Iskolák program gerincét.

Önkéntes és alulról szerveződő. A Békés Iskolák minden iskolája a saját optimális működéséhez igazíthatja a programot. Kampányait, programjait saját maga választja, alakítja és igazítja céljához.

A Békés Iskolák program az iskolaközösség minden szereplőjét bevonja.
Az iskola teljes egésze (tanárok, szülők, de akár a portai személyzet is) számára olyan képzést (tájékoztatót) szervez, amelyben felismerteti a bántalmazás jelenségét, annak résztvevőit. Megismerteti a mentalizálás jelentőségét az iskolai bántalmazással kapcsolatos elutasító attitűd kialakításában és megtanít a bántalmazás észlelése esetén a hatékony beavatkozás módjaira.
Hiszen az intézményen belüli egységes gondolkodás és viselkedésmód kialakítása a cél.

Egy aktív csoportnak, a Békítő-teamnek - kiemelt szerepe!
Ők az iskolai elköteleződött pedagógusai, illetve segítő szakemberei. Biztosítják a program fennmaradását, működését: felmérik és elkészítetik az iskola diagnózisát, emlékeztetik az osztályfőnököket a különböző kampányokra, tervezik a programot népszerűsítő kampányokat.
A team tagjai önként vállalkozók, akik ezért a feladatvégzésért órakedvezményben részesülhetnek.

A Békés Iskolák tudományosan megalapozott program, Stuart W. Twemlow (pszichiáter) és Frank C. Sacco (pszichológus) szerzőpáros negyven éves kutató- és terepmunkáján alapuló módszer, az iskolai erőszak kezelésére és megelőzésére, amelyet ma már a világ számos iskolájában sikerrel alkalmaznak. A program bevezetésével jelentősen javultak az iskolai beilleszkedés, a tanuláshoz való viszony, így például a tanulási motiváció is. A Békés Iskolai foglalkozások jobb iskolai klímát eredményeznek – bántalmazástól függetlenül is.

Békés Iskolai célunkat a Pedagógiai programunkban így fogalmaztuk meg:

Célunk, hogy megfékezzük a bántalmazókat és kiálljunk az áldozatok védelme mellett. Elítéljük a bántalmazás minden formáját és a bántalmazó magatartás tapasztalása során a passzív, nemtörődöm hozzáállást. Értékelni a közösség tagjainak összefogását, a megértő és egymást segítő csapattá szerveződését az agresszió, a békétlenség, a romboló légkör, a bántalmazás felszámolása érdekében.

Célunk, hogy iskolánkban olyan közösségi szemléletet sajátítassunk el, melynek következtében az intézményünk klímája biztonságot és elfogadást sugároz minden tagja számára.

Célunk, hogy Békés Iskolaként - hagyományainkra, erősségeinkre és a Békés Iskolák programjára építve - kialakítsuk és fejlesszük tanulóinkban az örök emberi erkölcsi értékeket: az egyén tiszteletét, a humánus gondolkodást, a közösség iránti felelősségvállalást, az empátiát, a toleranciát és mindazokat az alapvető képességeket, melyek a békés úton való konfliktusrendezést, a békés egymás mellett élést segítik.

Célunk kell, hogy legyen még, hogy bázis intézményként és regionális központként, térségünk minél több iskolájába – ahol igény van rá - eljuttassuk azt az egymás tiszteletén alapuló szemléletet, amelyben a tétlen szemlélők a passzív közösség attitűdjének megváltoztatásával, képessé válhatnak a konfliktusok, az agresszív indulatok megfelelő kezelésére. Amely intézményi klímába nem fér bele a bántalmazás és agresszivitás, mert elutasítják azt. Amely kapcsolatban tanulók, tanárok és szülők odafigyelnek egymásra, gyermek és szülő együttműködő partnerré válik.

 

Répásiné Hajnal Csilla
intézményvezető, a regionális békítő team vezetője

 

      dig temahet  tehetseg  hatartalanul logo